SFATURI PENTRU O ALIMENTATIE SANATOASA DE SARBATORI

SFATURI PENTRU O ALIMENTATIE SANATOASA DE SARBATORI

Cântecele de sărbători, decorațiunile, petrecerile și mai ales mâncarea sunt „ingredienteleʺ principale în sezonul festiv, fie că este vorba despre o cină liniștită în familie, sau de petreceri cu prietenii sau colegii. Cu toate acestea, sărbătorile sunt și perioada în care majoritate persoanelor se tem că se vor alege cu câteva kilograme în plus în special dacă urmează deja o dietă.

Tradiţiile culinare specifice românilor, cu alimente încărcate de grăsimi, proteine animale, calorii, care sunt îndelung prelucrate termic, afectează negativ chiar şi un organism sănătos. Însoţite de consumul de alcool şi lipsa de mişcare, aceste obiceiuri duc către latura neplăcută a sărbătorilor.

Greşelile alimentare cele mai frecvente ţin de cantitatea şi calitatea produselor consumate în această perioadă, care contribuie la apariţia complicaţiilor digestive nedorite –  greaţă, senzaţie de greutate în stomac, balonare şi uneori chiar vomă şi diaree. Suprasolicitarea tubului digestiv poate provoca de la o banală indigestie sau gastrită până la pancreatită acută

Tentaţia de a ne răsfăţa cu delicii culinare este foarte mare, însă orice persoană care vrea să se bucure de sănătate ar trebui să aibă o alimentație temperată de Sărbători.

Este perfect posibil să te bucuri de sărbători, să îți permiți câte un mic răsfăț culinar și să îți menții în continuare greutatea. Iată câteva strategii care te vor ajuta să faci acest lucru.

  • Evită supraalimentarea

În primul rând, trebuie să ai o abordare realistă. Mâncarea este un factor important în perioada sărbătorilor, prin tradiție. Între Crăciun și ziua de Anul Nou, excesele alimentare pot duce la probleme digestive, inclusiv indigestie și reflux gastroesofagian. Cea mai bună metodă de a preveni aceste probleme digestive este de a evita să mănânci mai mult decât este necesar.

Încearcă să nu te grăbești atunci când mănânci, deoarece durează aproximativ 20 de minute ca semnalele de la creier să anunțe corpul că s-a instalat senzația de sațietate. De asemenea, nu îți umple farfuria cu aperitive, deserturi și sosuri, ca să lași loc pentru alegeri alimentare mai sănătoase. Alege întâi multe legume și nu uita să bei suficientă apă. Nu în ultimul rând, nu te simți obligat să mănânci din toate felurile de mâncare.

Între felurile de mâncare trebuie să existe pauze, în aşa fel încât stomacul să poată digera felul anterior.

  • Nu sări peste mese în așteptarea unei cine copioase

Dacă sari peste micul dejun și prânz în ideea că oricum urmează o cină copioasă, trebuie să știi că nu este o strategie bună. În primul rând, acest lucru provoacă dereglarea nivelului de zahăr în sânge, te face să te simți obosit, lipsit de energie și să ai o dispoziție schimbătoare.

  • Sarmalele grase, caltaboşul, crusta curcanului, ciorba plină de grăsimi, friptura trebuie să fie consumate în cantităţi cât mai mici şi întotdeauna cu legume din abundenţă, salată de crudităţi  sau salată de varză.
  • Deserturile tradiţionale (cozonacul, checul, prăjiturile) trebuie făcute în casă cu un aport cât mai mic de grăsime şi zahăr rafinat.
  • Hidratarea corectă ajută digestia şi limitează apetitul crescut, aşa că aportul de apă este important
    Fii cât mai activ

Doar pentru că este perioada sărbătorilor, nu înseamnă că trebuie să stai doar în casă, în fața televizorului. Chiar dacă nu te afli la dietă, scopul tău ar trebui să fie să îți menții greutatea. Dacă tot ai mai mult timp liber la dispoziție, profită de această ocazie și fă cât mai multă mișcare.

Totodată, ai la dispoziție o mulțime de activități pe care le poți face cu familia sau cu prietenii. Poate fi o plimbare lungă, ca să admiri decorațiunile de sărbători, scurte drumeții, sporturi de iarnă sau tot felul de activități amuzante, care te vor ajuta să arzi caloriile consumate și să ai mai multă energie. Pe lângă beneficiile aduse sănătății, mișcarea te poate ajuta să scapi de stres și să uiți de grijile cotidiene.

  • Limitează consumul de alcool

Fără îndoială, sunt numeroase ocaziile în care poți închina un pahar cu prietenii sau cu familia pe perioada sărbătorilor. Excesul de alcool, chiar și ocazional, poate fi foarte dăunător pentru sănătate, iar efectele nu sunt limitate doar la o mahmureală.Nu uita să bei suficientă apă, ca să te hidratezi (alcoolul deshidratează foarte mult organismul) și evită băuturile cu un consum ridicat de zaharuri (în special mixurile de băuturi și cocktail-urile).

  • Folosește o farfurie mai mică

Un truc foarte simplu care te poate ajuta să nu consumi porții prea mari de mâncare este să folosești o farfurie mai mică. Este un truc ce îți „păcăleșteʺ mintea că porțiile pe care le consumi sunt mai mari și în plus te ajută să limitezi cantitatea de mâncare pe care o consumi, pentru că vei fi mai puțin tentat să îți reumpli farfuria de mai multe ori.

  • Fă-ți timp pentru relaxare

Dacă te simți obosit, crește și nivelul stresului și tentația de a mânca pe fond emoțional. Poate că nu ai o zi întreagă la dispoziție doar pentru tine, însă este important să îți faci timp și pentru puțină relaxare. Între sesiuni de cumpărături, gătit, curățenie și vizite, asigură-te că îți faci puțin timp și pentru tine în fiecare zi. Nu ai nevoie decât de câteva momente ca să te relaxezi. Fă oplimbare lungă seara, ascultă muzică liniștitoare, citește o carte bună sau fă orice altceva îți face plăcere.

  • Păstrează o abordare lejeră

Sărbătorile înseamnă în primul rând să petreci timp cu cei dragi și să te bucuri de micile plăceri ale vieții. Moderația și nu strictețea reprezintă cea mai bună metodă pentru a-ți menține greutatea sub control pe termen lung. Astfel, îți poți permite să te bucuri ocazional de câte un mic răsfăț culinar, fără să te simți vinovat după aceea.

Care sunt cele mai periculoase alimente de pe masa de crăciun?

Cele mai periculoase alimente pentru stomacul, pancreasul sau colecistul nostru sunt: salata boeuf, sarmalele, friptura de porc, cârnații din carne de porc sau ouăle umplute. Putem alege ingrediente mai dietetice (o maioneză mai ușoară, o carne mai slabă), metode de preparare mai potrivite (gătitul la cuptor sau grătar, în loc de prăjit) și să le consumăm cât mai simplu, cu salată din belșug și fără pâine, cartofi sau orez. Să nu uităm de tradiționalul cozonac, pe care este indicat să îl consumăm la masa de dimineață, împreună cu o cană de lapte/ceai/cafea, fără alte alimente.

Sarmalele sunt nelipsite de pe masa de Crăciun. Încercați să nu mâncați mai mult de trei, la o masă!

Așadar, bucură-te de perioada sărbătorilor, fără să cazi în extreme în ceea ce privește alimentația.

Dacă dorești mai multe informații și sfaturi pentru scădere ponderală și un stil de viațăsănătos, apelează cu încredere la specialiștii WeSlim by Roua Medical Center.

Programeaza aici o consultatie cu expertul WeSlim Romania.

Share

NOUTĂȚI

PROGRAM

Luni – Vineri 8:00 – 21:00
Sambata 08:00 – 14:00

  +40 799 948 200

Articole recente

Comentarii recente

    Categorii

    Arhive

    Fă o programare!

    PROGRAMEAZA-TE ONLINE

    Share on facebook
    Facebook
    Share on google
    Google+
    Share on twitter
    Twitter
    Share on linkedin
    LinkedIn
    Share on pinterest
    Pinterest
    Call Now
    Directions