Soluții ușor de pus în practică pentru un „Paște fericit și sănătos”

Soluții ușor de pus în practică pentru un „Paște fericit și sănătos”

Tradițiile sărbătorilor sunt parte din noi: bucuria ciocnirii primului ou roșu din an, o friptură gustoasă de miel pregătită cu drag de mama sau de bunica, drobul preparat cu grijă în sâmbăta mare și nelipsita pască.

Toate sunt încărcate de plăcerea gustului și de multă nostalgie, dar în zilele noastre tot mai mulți dintre noi le asociază și cu altceva: kilograme de dat jos după Paști, calorii din plin și excese alimentare cu efecte deloc benefice asupra sănătății.

Lista bunatatilor prezente pe masa fiecarui român, cu ocazia sarbatorilor, e lunga, dar organismul nostru are, din pacate, limite, mai ales pentru cei care in ultimele 40 de zile au tinut post. Nimeni nu spune sa nu mancam de Paste, dar trebuie sa existe o masura, altfel riscam sa ajungem in camera de garda a unui spital si nu merita sa stricam totul pentru o indigestie.

1. Nu mânca toate bunătățile tradiționale odată!

Porționează alimentele specifice, distribuie-le la fiecare masă câte puțin și împarte-le pe mai multe zile, atât cât durează vacanța de Paște.

Iti recomand să alegi un mic dejun format dintr-un ou fiert, o bucată de brânză, legume și zarzavaturi de sezon, plus o felie de pască sau de cozonac ca desert. Alternativ, poți înlocui brânza cu o bucată de drob preparat în casă, în varianta clasică sau vegetarian, cu ciuperci și verdețuri.

Prânzul ideal cuprinde o porție de friptură preparată la cuptor, la foc mic, după ce a fost învelită în folie de copt împreună cu cele mai delicioase condimente. Nu numai că scapi astfel de problema grăsimilor nesănătoase pe care prăjelile le aduc la masa ta. Dar te vei bucura de un gust autentic și aromat. Îndepărtează întotdeauna grăsimea vizibilă de pe bucățica de carne din farfurie și adaugă legume din belșug. La aperitiv, ocolește brânzeturile și mezelurile și orientează-te către bărcuțele de ardei gras sau cuiburile de roșii umplute cu salată de vinete, de preferat fără maioneză.

După festinul de la prânz, ai nevoie de o cină ușoară. Ciorba tradițională este o variantă, iar salata însoțită de o bucată de drob sau de o felie de friptură fără grăsime vizibilă poate constitui o alternativă delicioasă.

Apa si fructele trebuie consumate intre mesele bazate pe carne si oua, pentru a preveni constipatia si pentru a usura digestia si absorbtia nutrientilor. Evitati pe cat posibil consumul de bauturi carbogazoase dulci in timpul mesei si chiar dupa masa, pentru a limita balonarea.

In ceea ce priveste alcoolul – consumul acestuia necesita o atentie sporita, intrucat creeaza o serie de probleme: creste presiunea arteriala a sangelui, sporeste cantitatea de enzime hepatice necesare descompunerii acestuia, creste activitatea sistemului nervos central si favorizeaza aparitia tulburarilor gastro-intestinale.

2. Savurează mâncarea în tihnă!

Masa de Paște nu este o cursă cu obstacole pe care trebuie să o finalizezi într-un timp record. Vei observa că mănânci mai puțin și mai încet dacă te bucuri de fiecare bucățică de mâncare. Mestecă până la capăt, încercând să extragi cât de mult posibil din aroma alimentelor. Abia după ce ai înghițit tot ce aveai în gură, poți lua următoarea bucată din farfurie. Dacă ştii că mănânci foarte repede şi nu te poţi abţine de poftă, ajută-te de câte o frunză de salată, pe care nu o vei putea înghiţi altfel decât foarte bine mestecată.

3. Nu uita de principiile unei vieți sănătoase!

În afară de ce și cum mănânci, spectrul stării de bine este completat de un program adecvat de mișcare. Nu este necesar să mergi la sală în zilele de sărbătoare. Dar există lucruri mici, însă de impact, pe care le poți face oricând în vacanța care te așteaptă. De exemplu, toate activitățile casnice care implică curățenie, pregătirea mesei, primirea oaspeților, strângerea mesei și spălatul vaselor, te vor ajuta să consumi o parte din caloriile ingerate. În plus, primăvara te invita la o plimbare pe jos sau cu bicicleta.

4. Pentru a reechilibra organismul cu enzimele necesare unei bune digestii, dar si cu fibrealimentare si macronutrienti, este recomandat ca in zilele dupa Sarbatori sa adoptati un regim bazat exclusiv pe fructe si legume proaspete.

Articol scris de doamna DR. IONICĂ CARMEN – medic primar chirurgie generală.

Share

PROGRAMEAZA-TE ONLINE
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Call Now
Directions