Abcesul anal și fistula anală

În interiorul anusului sunt glande minuscule a căror secreție de mucus ajută la trecerea bolusului fecal.

Atunci când bacteriile și materiile străine obstruează aceste glande apare o infecție acută a acestora – un abces anal. Acest abces va fistuliza (va crea o cale de comunicare) direct în canalul anal sau va dermina formarea unui traiect ce conectează abcesul anal de tegumentele din jurul anusului. Jumătate dintre abcesele anale conduc la apariția unei fistuale anale.

Factorii de risc

• Diabetul
  • Bolile inflamatorii colonice
  • Bolile cu transmitere sexuală
  • Trauma
  • Cancerul de rect și cancerul anal
  • Tuberculoză

Simptome

• Durerea constantă, pulsatilă, nelegată de mișcările intestinale este simptomul principal
  • Senzația de presiune
  • Roșeața tegumentelor din jurul anusului
  • Febră și frisonoane
  • Apariția unui punct de roșeață pe tegumentele din jurul anusului că un furuncul cu “spargerea” acestuia și evacuarea de sânge și puroi. Evacuarea de sânge sau puroi transanal poate însoți sau ameliora durerea persistența

Diagnostic

Diagnosticul va cuprinde evaluarea atentă a medicului cu experiență în chirurgia colorectala sau proctolog cu precizarea istoricului afecțiunii și a antecedentelor personale ale pacientului urmată de:

• Teste sangvine
  • Anuscopie care permite vizualizarea directă a canalului anal și a rectului inferior
  • Ecografie transanala pentru a preciza mai bine localizarea abcesului
  • RMN pelvin pentru a evidenția traiectele fistulelor anale
  • Pentru a exclude eventualii factori de ric cum sunt tuberculoză sau bolile inflamatorii colonice, medicul poate solicita efectuarea unui examen radiologic pulmonar și o colonoscopie.

Tratament

• În mod obișnuit, abcesele anale pot fi tratate de medicul proctolog în cabinetul de proctologie sub anestezie locală. Procedura constă în secționarea abcesului și drenarea puroiului. Abcesele complicate sau fistulele anale necesită însă tratament antibiotic susținut și intervenții complexe efectuate în sala de operații. Ținta acestor tratamente este asanarea procesului infecțios. Tratamentul individual ține cont de localizarea fistulei, proximitatea de sfincterul anal și tonicitatea sfincerului anal.

Evacuarea spontană a unui abces anal nu înseamnă vindecare și prezentarea la medicul proctolog previne apariția unor eventuale complicații sau vindecări vicioase.